Tuesday, February 14, 2012

rph

WEEK 2 ( 09 - 13.01.2012 )

Week 

2

Date 

09.01.2012 ( Monday )

Class 

3I/3N 

Subject 

English 

Theme 

People  

Topic 

A famous personality- Bill Gates 

Learning Outcomes 

2.1 Obtain information for different purposes by

  • Reading material in print

2.2 Process info by

  • Skimming and scanning for specific info and ideas
  • Expanding notes and outlines-write descriptions 

Lesson objectives 

By the end of the lesson, the students will be able to;

  • Name and state positive qualities of a person
  • Answer comprehension questions
  • Write short descriptions on well known personalities. 

Activities 

  • Students talk about what a computer can do
  • Students read a text and answer comprehension questions(orally)
  • Students state positive qualities (adjectives )
  • Students write short descriptions

Moral value 

hardworking

Resources 

Text Book 

Language content 

Simple Present Tense 

Reflections 

Students are able to write short positive qualities satisfactorily


 

Mata pelajaran 

Sejarah 

Kelas/ Tarikh

1H / 1A ( 09.01.2012 )

Masa 

1.25-2.00 / 5.45-6.20

Tajuk 

Bab 1 : Sejarah dan kita 

Sub topik 

Kemahiran sejarah-pengenalan dan definisi sejarah

Objektif 

  • Memberi contoh peristiwa sejarah negara yang paling penting
  • Menyatakan sekurang-kurangnya 2 definisi sejarah

Hasil pembelajaran 

1.2 Mendifinisikan istilah sejarah

Aktiviti 

  • Memberi penjelasan perlunya mempelajari sejarah
  • Menyatakan peristiwa penting bagi sejarah negara
  • Memberi maksud definisi sejarah

Penerapan 

Bangga, bersyukur, bekerjasama 

KBT 

Bersyukur menjadi rakyat Malaysia 

Patriotisme 

Cintakan negara

BBM/rujukan 

Buku teks 

Komen/refleksi 

Pelajar dapat gambaran yang lebih jelas tentang definisi sejarah yang sebenarnya.


 

Week 

Date 

10.01.2012 ( Tuesday ) 

Class 

3N 

Subject 

English 

Theme 

People  

Topic 

A famous personality- Bill Gates 

Learning Outcomes

2.1 Obtain information for different purposes by

  • Reading material in print

2.2 Process info by

  • Skimming and scanning for specific info and ideas
  • Expanding notes and outlines-write descriptions 

Lesson objectives 

By the end of the lesson, the students will be able to;

  • Name and state positive qualities of a person
  • Answer comprehension questions
  • Write short descriptions on well known personalities. 

Activities 

  • Students talk about what a computer can do
  • Students read a text and answer comprehension questions(orally)
  • Students state positive qualities (adjectives )
  • Students write short descriptions 

Moral value 

hardworking 

Resources 

Text Book 

Language content 

Simple Present Tense 

Reflections 

Students are able to write short positive qualities satisfactorily


 

Minggu 

Tarikh 

10.01.2012 ( Selasa )

Kelas 

3L 

Tema 

Pencapaian kendiri 

Tajuk 

Jejak-jejak kejayaan 

Hasil Pembelajaran 

  • Pengetahuan : Mengenalpasti peluang-peluang kerjaya yang ada di dalam dan di luar negara
  • Kemahiran : Berkemahiran memilih kerjaya yang diminati
  • Nilai     :Menunjukkan keyakinan diri dalam mencapai kecemerlangan dalam kerjaya.

Pendekatan 

Pembelajaran Aktif 

BBM 

Buku Teks, Buku rujukan 

KBKK 

Menjana idea 

Nilai murni 

Berkeyakinan tinggi 

Refleksi 

Para pelajar dapat mengetahui dengan lebih jelas peluang-peluang pekerjaan yang ada di dalam dan juga luar negara dan bagaimana mereka dapat menyediakan diri untuk mencapai cita-cita tersebut.


 


 

Mata pelajaran 

Sejarah 

Kelas / Tarikh

1H / 10.01.2012

Masa 

12.50 – 2.00

Tajuk 

Bab 1 – Sejarah dan kita 

Sub topik 

Kemahiran sejarah – ciri-ciri sejarah 

Objektif 

  • Menyatakan 2 ciri-ciri sejarah
  • Memberi contoh kedua-dua ciri-ciri sejarah

Hasil pembelajaran 

  • 1.3 Menyenaraikan ciri-ciri sejarah

Aktiviti 

  • Soal jawab pelajaran lepas
  • Penerangan ciri-ciri sejarah

Penerapan 

Kesedaran 

Patriotisme 

Cintakan negara 

KBT 

Bersyukur menjadi rakyat Malaysia 

BBM/rujukan 

Buku teks 

Komen/refleksi 

Pelajar dapat menyenaraikan cirri-ciri sejarah dengan tepat.


 

Minggu 

Tarikh 

11.01.2012 ( Rabu )

Kelas 

3K 

Tema 

Pencapaian kendiri 

Tajuk 

Jejak-jejak kejayaan 

Hasil Pembelajaran 

  • Pengetahuan : Mengenalpasti peluang-peluang kerjaya yang ada di dalam dan di luar negara
  • Kemahiran : Berkemahiran memilih kerjaya yang diminati
  • Nilai     :Menunjukkan keyakinan diri dalam mencapai kecemerlangan dalam kerjaya.

Pendekatan 

Pembelajaran Aktif 

BBM 

Buku Teks, Buku rujukan 

KBKK 

Menjana idea 

Nilai murni 

Berkeyakinan tinggi 

Refleksi 

Para pelajar dapat mengetahui dengan lebih jelas peluang-peluang pekerjaan yang ada di dalam dan juga luar negara dan bagaimana mereka dapat menyediakan diri untuk mencapai cita-cita tersebut.


 

Week 

Date 

11.01.2012 ( Wednesday )

Class 

3I

Subject 

English 

Theme 

People  

Topic 

A famous personality- Bill Gates 

Learning Outcomes 

2.1 Obtain information for different purposes by

  • Reading material in print

2.2 Process info by

  • Skimming and scanning for specific info and ideas
  • Expanding notes and outlines-write descriptions 

Lesson objectives 

By the end of the lesson, the students will be able to;

  • Name and state positive qualities of a person
  • Answer comprehension questions
  • Write short descriptions on well known personalities. 

Activities 

  • Students talk about what a computer can do
  • Students read a text and answer comprehension questions(orally)
  • Students state positive qualities (adjectives )
  • Students write short descriptions 

Moral value 

hardworking 

Resources 

Text Book 

Language content 

Simple Present Tense 

Reflections 

These lesson plan was brought forward from Monday due to time constrain.


 

Mata pelajaran 

Sejarah 

Kelas / Tarikh

1A / 11.01.2012

Masa 

3.25 – 4.35

Tajuk 

Bab 1 – Sejarah dan kita 

Sub topik 

Kemahiran sejarah – ciri-ciri sejarah 

Objektif 

  • Menyatakan 2 ciri-ciri sejarah
  • Memberi contoh kedua-dua ciri-ciri sejarah

Hasil pembelajaran 

  • 1.3 Menyenaraikan ciri-ciri sejarah

Aktiviti 

  • Soal jawab pelajaran lepas
  • Penerangan ciri-ciri sejarah

Penerapan 

Kesedaran 

Patriotisme 

Cintakan negara 

KBT 

Bersyukur menjadi rakyat Malaysia 

BBM/rujukan 

Buku teks 

Komen/refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan cirri-ciri sejarah dengan tepat.


 


 

Week 

Date 

12.01.2012 ( Thursday ) 

Class 

3I / 3N 

Subject 

English 

Theme 

People  

Topic 

Famous Leaders

Learning Outcomes 

2.1 Obtain information for different purposes by

  • Listening to a spoken text ( Dialogue )

1.2 Take part in social interaction by

  • Participating in conversation and discussion 

Lesson objectives 

By the end of the lesson, the students will be able to;

  • Listen to the dialogue and answer the comprehension questions based on the information heard from the dialogue
  • Give information orally – about the PM
  • Asked questions politely and get information/respond appropriately. 

Activities 

  • Students name some former prime minister
  • Students listen to a dialogue ( read by the teacher )
  • Students check the answers
  • Students take part in conversation, practice asking/answering politely

Moral value 

Dedicated

Resources 

Text Book 

Language content 

Simple Present Tense 

Reflections 

Students do not face any problem to name the former Prime Minister


 

Week 

Date 

13.01.2012 ( Friday ) 

Class 

3I / 3N 

Subject 

English 

Theme 

People  

Topic 

Famous Leaders 

Learning Outcomes 

2.1 Obtain information for different purposes by

  • Skimming and scanning for specific info and ideas
  • Extracting main ideas and detail
  • Drawing conclusions 

Lesson objectives 

By the end of the lesson, the students will be able to;

  • Read a text and answer comprehension questions by skimming and scanning
  • Draw conclusions – the traits of a well-known personality based on the text read.

Activities 

  • Ss read a text-pg 18 textbook
  • Ss will be guided on vocabulary /adjectives found in the text
  • Ss read and answer comprehension qs
  • Ss draw conclusion-personality traits 

Moral value 

commitment

Resources 

Text Book 

Language content 

Simple present tense

Reflections

Some students still unclear with the reading sub skill -drawing conclusions


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment