Saturday, February 21, 2015

Sejarah Minggu 3 - 7




MINGGU 3

12.01.2015 – 18.01.2015

Orientasi Pelajar Tingkatan 1 Di Dewan Sri Sadong


MINGGU 4
19.01.2015 – 25.01.2015

Mata pelajaran
Sejarah
Kelas
1B
Masa
3.25 – 4.00pm ( Selasa )
Tajuk
Sejarah Dan kita
Bab 1- Sejarah dan kita
Sub tajuk
  •         Sumber-sumber sejarah
  • ·         Kaedah-kaedah pengkajian sejarah
Objektif
Di akhir pembelajaran pelajar akan dapat
  • ·         Mengetahui dengan jelas sumber-sumber sejarah
  • ·         Mengetahui dengan jelas kaedah-kaedah pengkajian sejarah
Aktiviti
  • Guru memberi penerangan tentang sumber-sumber sejarah dan kaedah-kaedah yang digunakan dalam pengkajian sejarah.
  • Pelajar membuat catatan
  • Guru memberikan soalan
  • Pelajar memberikan jawapan
  • Pelajar membuat nota ringkas.
Penerapan
Berbangga, bersyukur
Patriotisme
Berbangga dengan sejarah negara
KBT
Cintakan negara
BBM/rujukan
Buku teks
Komen/refleksi
Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar




Mata pelajaran
Sejarah
Kelas
1B
Masa
4.00 – 5.10pm ( Jumaat )
Tajuk
Sejarah Dan kita
  • Bab 1- Sejarah dan kita
Sub tajuk
  •     Tujuan mempelajari sejarah
  •  Faedah mempelajari sejarah
Objektif
Di akhir pembelajaran pelajar akan dapat
  •   Mengetahui dengan jelas tujuan mempelajari sejarah
  •   Mengetahui dengan jelas faedah mempelajari sejarah
Aktiviti
  • Guru memberi penerangan tentang tujuan mempelajari sejarah dan faedah yang diperolehi dengan mempelajari sejarah.
  • Pelajar membuat catatan
  • Guru memberikan soalan
  • Pelajar memberikan jawapan
  • Pelajar membuat nota ringkas.
Penerapan
Berbangga, bersyukur
Patriotisme
Berbangga dengan sejarah negara
KBT
Cintakan negara
BBM/rujukan
Buku teks
Komen/refleksi
Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar



MINGGU 5

26.01.2015 – 01.02.2015


Mata pelajaran
Sejarah
Kelas
1B
Masa
3.25-4.00pm ( Selasa )
Tajuk
Sejarah Dan kita
  • Bab 1- Sejarah dan kita
Sub tajuk
  • ·         Soalan dan latihan
Objektif
Di akhir pembelajaran pelajar akan dapat
  •  Memahami soalan dan latihan yang diberikan dengan jelas dan memberikan jawapan yang tepat.
Aktiviti
  • Guru memberi penerangan tentang soalan dan latihan ( Buku Teks Tingkatan 1-ms29/30)
  • Pelajar membuat latihan
Penerapan
Berbangga, bersyukur
Patriotisme
Berbangga dengan sejarah negara
KBT
Cintakan negara
BBM/rujukan
Buku teks
Komen/refleksi
Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar





Mata pelajaran
Sejarah
Kelas
1B
Masa
4.00 – 5.10pm( Jumaat )
Tajuk
Sejarah Dan kita
Bab 2 – Zaman Prasejarah
Sub tajuk
·         Zaman Paleolitik
Objektif
Di akhir pembelajaran pelajar akan dapat
·         Menyatakan perkembangan zaman prasejarah di Malaysia iaitu zaman paleolitik.
·         Membandingkan tahap perkembangan zaman prasejarah.
Aktiviti
  • Guru memberi penerangan mengenai zaman paleolitik
  • Pelajar membuat catatan
  • Guru bertanyakan soalan berkaitan dengan topik
  • Pelajar memberi jawapan secara lisan
Penerapan
Berbangga, bersyukur
Patriotisme
Berbangga dengan sejarah negara
KBT
Cintakan negara
BBM/rujukan
Buku teks
Komen/refleksi
Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar



 MINGGU 6
02.02.2015 – 08.02.2015

Mata pelajaran
Sejarah
Kelas
1B
Masa
3.25 -4.00pm ( Selasa )
Tajuk
Sejarah Dan kita
Bab 2 – Zaman Prasejarah
Sub tajuk
·         Zaman Neolitik
Objektif
Di akhir pembelajaran pelajar akan dapat
·         Menyatakan perkembangan zaman prasejarah di Malaysia iaitu zaman Neolitik.
·         Membandingkan tahap perkembangan zaman prasejarah.
Aktiviti
  • Guru memberi penerangan mengenai zaman paleolitik
  • Pelajar membuat catatan
  • Guru bertanyakan soalan berkaitan dengan topik
  • Pelajar memberi jawapan secara lisan
Penerapan
Berbangga, bersyukur
Patriotisme
Berbangga dengan sejarah negara
KBT
Cintakan negara
BBM/rujukan
Buku teks
Komen/refleksi
Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar



Mata pelajaran
Sejarah
Kelas
1B
Masa
4.00 – 5.10pm ( Jumaat )
Tajuk
Sejarah Dan kita
Bab 2 – Zaman Prasejarah
Sub tajuk
·         Zaman Logam
Objektif
Di akhir pembelajaran pelajar akan dapat
  •   Menyatakan perkembangan zaman prasejarah di Malaysia iaitu zaman logam.
  •  Membandingkan tahap perkembangan zaman prasejarah.
Aktiviti
  • Guru memberi penerangan mengenai zaman logam
  • Pelajar membuat catatan
  • Guru bertanyakan soalan berkaitan dengan topik
  • Pelajar memberi jawapan secara lisan
Penerapan
Berbangga, bersyukur
Patriotisme
Berbangga dengan sejarah negara
KBT
Cintakan negara
BBM/rujukan
Buku teks
Komen/refleksi
Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar


MINGGU 7
09.02.2015 – 15.02.2015

Mata pelajaran
Sejarah
Kelas
1B
Masa
3.25 – 4.00pm ( Selasa )
Tajuk
Sejarah Dan kita
Bab 2 – Zaman Prasejarah
Sub tajuk
  •          Zaman Paleolitik
  •         Zaman Neolitik
  •         Zaman Logam
Objektif
Di akhir pembelajaran pelajar akan dapat

  •          Menyatakan tahap zaman prasejarah secara kronologi
  •          Menjelaskan ciri-ciri masyarakat zaman prasejarah
Aktiviti
  • Guru memberi penerangan berkaitan soalan PBS
  • Pelajar mendengar dan bertanya soalan jika perlu
  • Guru memberi arahan
  • Pelajar membuat latihan PBS
Penerapan
Berbangga, bersyukur
Patriotisme
Berbangga dengan sejarah negara
KBT
Cintakan negara
BBM/rujukan
Buku teks
Komen/refleksi
Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar

1 comment:

  1. Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu Pertama hingga minggu ke 5 untuk semakan saya.
    Blog tuan sepatutnya lengkap sehingga minggu ke 9.
    Sila bertindak segera.
    Mengajar tanpa perancangan mengajar diumpamakan seperti berjalan tanpa arah tujuan.
    “People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek

    ReplyDelete